יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

איך מקימים מערכת סולארית?

הקמת מערכת סולארית ביתית מתבצעת בדרך כלל על ידי אנשי מקצוע וחברות מקצועיות המתמחות בהכנת תשתית והקמת מערכת מסוג זה. המערכות מתאימות לבתים אקולוגים, לבתים המעוניינים לייצר את האנרגיה לבד או בתים המעוניינים גם לחסוך בעליות החשמל וגם לצבור חשמל. ובכל זאת ישנם עדיין בעלי בתים המעוניינים לדעת איך מקימים מערכת סולארית ללא בעלי המקצוע או באופן כללי. ולכן באמצעות תדרוך של חברת אר סולאר קיבלנו כמה עצות בסיסיות בנושא. 

שלב ראשון בהקמת מערכת סולארית – הכינו את שיעורי בית

בשלב הראשון חשוב להבין מהי צריכת החשמל הביתית שלכם וכמה כסף הנכם מוצאים על חשמל בחודש. הבנת צריכת החשמל הביתית תוך הבנת הפקת האנרגיה שלכם בחיי היומיום, תעזור לכם להבין האם הקמת מערכת סולארית חיונית לכם ונכונה לצרכים שלכם. צריכת החשמל שהמערכת סולארית הינה פשוטה לחישוב לדוגמא:שש שעות אור שוות נורה אחת של 20 וולט ואם צברתם 1500 וולט יהיו לכם עודפים לשימוש החודשי החורף, שאגב את העודפים ניתן לצבור עד לתקופה של שנתיים. לאחר מכן הכינו תוכנית מפורטת של מערכת הסולאר שלכם והבינו מהם הרכיבים שאתם זקוקים להם – דעו כי הרכיבים הבסיסיים למצבר למערכת הסולארית ותושבת הברזל להחזקת הפנאלים הסולארים יעלו בממוצע של 20 אלף שקלים וניתן לבצע הזמנה של הרכיבים מספקים שונים. 

שלב שני בהקמת מערכת סולארית – בירוקרטיה וניירת

השלב השני הוא הכנת הניירת והאישורים.את האישורים להקמת מערכת סולארית יש לבקש גם מהרשויות השונות, משמע מהעירייה וגם מחברת החשמל. בתחילה יש כמובן לדווח לחברת החשמל על ההקמה של המערכת הסולארית, להמציא טופס 4 לקבלת האישור על הבנייה ולחשב את הצריכה שלכם אל מול חברת החשמל מידי חודש כולל הפרשים במידה והשתמשתם בחשמל בימים שלא הייתה שמש וזאת כי המערכת כולה מושתת על קרני השמש. 

שלב שלישי בהקמת מערכת סולארית – הקמת המערכת

את המערכת מקימים החל מפנאלים סולארים אותם מניחים על גבי הגג עם תשתית נכונה ללא פגיעה באיטום של הגג. חשוב לזכור כי הפנאלים הם אלה שמייצרים את האנרגיה באמצעות קרני השמש ועליהם לא לעלות על גובה של יותר מעשרה מטרים כאשר אנו ממלאים אותם במים לקליטת האנרגיה הסולארית. לאחר הנחת הפנאלים אנו עוברים אל החיווטים הנמצאים בתוך הבית ואל מטען מצבר שהוכן מראש שרוב המערכות הביתיות הינן במתח של 12וולט. זכרו כי ככל שהזרם שתתקינו יהיה קטן כך תתבזבז האנרגיה שתאגרו.

את הפאנלים מניחים בזווית של 30 מעלות לכיוון דרום שם זורחת השמש ברוב שעות היום. בבחירת הכבלים לחיווטים יש לבחור כבלים בעובי חצי IV במערכת סטנדרטית – משמע במערכת של 24 וואט – אך יש להקפיד על היחס בין גודל המערכת לכבלים וזאת משום שעומס יתר על גבי הכבל יכול לשרוף את הכבלים, לכן ברכישת הכבלים יש ליידע את היצרן בגודל המערכת ולהתאים את הכבלים לגודלה. אי התאמה למערכת תוביל לרכישה נוספת של כבלים ובסופו של דבר להוצאה כספית מיותרת על ציוד שאינו זול במקרה זה ותייקר את עלות הקמת המערכת הסולארית. 

שלב רביעי בהקמת מערכת סולארית– בקר סולארי ומצבר

עוד שלב חשוב בהקמת מערכת סולרית הוא חיבור בקר סולרי. את הבקר הסולרי מתקינים על מנת שיקבל זרם מהפנאלים שהתקנתם מבעוד מועד, ויש להתאימו לסוג הפנלים שבחרתם.

לאחר התקנת הבקר הסולארי חשוב להתקין את המצבר וכיום ישנים שני סוגים של מצברים בשוק: מצבר רטוב או מוצף ויש להתייעץ עם אנשי המקצוע בבחירת המצבר המתאים לכם מכל. למצבר מצטרף גם ממיר מתח שאותו ניתן לרכוש מחברות נבחרות כמו חברת אר סולאר המתמחה במכירת ציוד למערכות סולאר ויש לדאוג שהממיר מייצר מתח סינוסוידאלי בין המערכות. לכל הרכיבים במערכת יש להכין ארון פיוזים משמע ארון נתיכים על מנת להגן עליהם מזרמים חשמליים גבוהים, ממכות ברק או מנזקי הטבע והסביבה. כמו כן חשוב לדאוג להארכה כדי לפרוק זרם שיגיע ממקורות חיצונים אל האדמה וזאת עושים על ידי מוט נחושת וגם במקרה זה חשוב להתייעץ עם אנשי המקצוע על מנת להבין כיצד עושים כן בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

לסיכום נאמר כי בשאלה כיצד מקימים מערכת סולארית ישנן תשובות מדויקות והעבודה היא רבה. יש לעשות תחקיר מקיף, להתייעץ עם אנשי המקצוע ואף לרכוש ספרים בנושא.

הקמת מערכת סולארית היא עבודה שכדאי לבצע עם אנשי באמצעות חברות מקצועיות כמו חברת אר סולאר שיכולות מלבד ההקמה גם לספק אחריות על המערכת ושירות תיקונים. עם זאת שמתעקש לעשות זאת לבד חשוב שיכין תוכנית מפורטת, שיפתח את הספרות הטכנית, ייוועץ עם כמה שיותר בעלי מקצוע, יקרא מחקרים באינטרנט ואף ילמד עם בעלי מערכות סולאריות שבנו את המערכת בעצמכם על מנת לדעת מה יש לעשות וממה חשוב להימנע.